De CTR of click-through rate is een percentage dat aangeeft hoeveel mensen klikken op een link in verhouding tot het totale aantal weergaves. Een CTR van 10% betekent dat van de honderd mensen die een link te zien krijgen, er tien op klikken om de achterliggende webpagina te bekijken.Internetgebruikers vertrouwen op zoekmachines om wegwijs te raken op het internet. In Nederland is dat in 93,26% van de gevallen Google. (*)
(*) Cijfers van het derde kwartaal van 2014.
Hoeveel Ads-advertenties Google ook op de pagina’s met zoekresultaten plaatst, internetgebruikers kijken vooral naar de organische zoekresultaten van hun zoekopdrachten. De link die op de eerste plaats van de organische zoekresultaten staat, heeft een CTR van 32,5%, de tweede plaats levert een CTR van 17,6% op. De tiende plaats, de laatste van de eerste pagina met zoekresultaten, is nog altijd goed voor een CTR van 2,4%.
Onderzoekcijfers van Chitika – 2013
Positie in Google | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
CTR | 32,5% | 17,6% | 11,4% | 8,1% | 6,1% | 4,4% | 3,5% | 3,1% | 2,6% | 2,4% | 1,0% | 0,8% | 0,7% | 0,6% | 0,4% |
Tja, de trieste waarheid is dat een plaats op de tweede pagina nauwelijks bezoekers oplevert. En een plaats op de derde of volgende pagina’s al helemaal niet.
Ook dat heeft Chitika onderzocht: Websites op de eerste pagina met zoekresultaten in Google krijgen 91,5% van alle bezoekers die via een zoekopdracht naar een website surfen. Websites op de tweede pagina krijgen slechts 4,8% van die bezoekers, websites op de derde pagina 1,1%.
Hoe hoger je webpagina in de top 10 staat, hoe meer bezoekers dit oplevert.
Google Ads–advertenties leveren minder bezoekers op dan een plaats in de top 10 van de organische zoekresultaten, maar het zijn bruikbare – en dure – alternatieven om uw webpagina toch op de eerste pagina van de zoekresultaten te krijgen.Wij hebben verschillende tools ontwikkeld om je website een hogere positie te bezorgen bij de organische zoekresultaten van Google. Probeer er twee gratis uit:
Seo Page Optimizer vertelt je hoeveel woorden, keywords en gerelateerde woorden alle inhoudelijke onderdelen moeten bevatten om een goede positie te halen in Google voor een bepaald keyword. Je vergelijkt meteen de cijfers van je eigen webpagina met die van de webpagina’s die het hoogst scoren bij Google, en je krijgt een lijst met aan het keyword gerelateerde woorden. Probeer de gratis versie van Seo Page Optimizer, voor één gratis keywordanalyse van een webpagina per dag.Wil je meer info over het optimaliseren van jouw website voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google?
Bel ons : +31 85 208 27 30 of stuur een e-mail : info@keyboost.nl.