De waarde van een website kan op een objectieve manier berekend worden, net zoals dat gebeurt bij een huis. Het gaat hier dan wel niet om de oppervlakte, het aantal kamers en de locatie, maar om het aantal bezoekers, hoeveel deze bezoekers waard zijn en hoe gemakkelijk potentiële klanten jouw website kunnen vinden zonder gebruik te maken van betalende advertenties.
Het aantal bezoekers kun je vaststellen aan de hand van je webanalysetool, zoals bv. Google Analytics. Als je daar naar de zoekopdrachten kijkt die mensen uitvoeren om je website terug te vinden (Search Console), dan krijg je per zoekopdracht het aantal bezoekers dat je per maand via die weg binnenkrijgt.
Jammer genoeg zijn deze gegevens enkel beschikbaar voor de website-eigenaars zelf en kun je niet even gaan gluren bij de buren hoe goed of slecht zij het ervan afbrengen. Je kunt wel een schatting maken aan de hand van hoeveel bezoekers er per maand die zoekopdracht intikken bij Google (zoekvolume) en de positie waarop de website staat voor die zoekopdracht (ranking).
Het aantal bezoekers dat een bepaalde ranking oplevert, neemt af naarmate je verder naar onder gaat in de top 10. Hieronder zie je het percentage van mensen die, na een zoekopdracht ingetikt te hebben in Google, op die specifieke ranking klikken. Dit staat ook bekend als de Click Through Rate (CTR).
Wanneer gebruikers 100.000 keer per maand een zoekopdracht intikken in Google, bv ‘vakantiewoning huren’, dan zal de eerste ranking – van dit zoekwoord alleen al – 28.500 bezoekers krijgen. De tweede ranking krijgt 15.700 bezoekers en de 10e positie krijgt nog altijd 2.500 bezoekers. Resultaten die op de 2e pagina staan in Google – ranking 11 tot en met 20 – krijgen minder dan 1% bezoekers over de vloer.
De bekendste methode om bezoekers aan te kopen is via Google Ads. Je geeft een zoekwoord op en het budget dat je wilt uitgeven en Google zal je advertentie weergeven wanneer er iemand het zoekwoord intikt. Afhankelijk van je concurrenten en het budget dat zij spenderen, bied je tegen elkaar op en wordt de advertentie van diegene met de grootste portemonnee het hoogst getoond.
Het bedrag dat je per bezoeker betaalt aan Google Ads, staat bekend als de kost per klik of CPC (Cost Per Click). Google Ads hanteert 2 tarieven:
Dit is het minimumbedrag dat een bezoeker je zal kosten als je wilt dat de advertentie onderaan de eerste pagina vertoond wordt.
Dit is het bedrag per bezoeker dat je moet betalen wanneer je wilt dat je advertentie helemaal bovenaan vertoond wordt.
Als je alle zoekopdrachten weet waarop een website gerankt staat in Google en je berekent per zoekopdracht wat ze waard is en je telt die allemaal op, dan verkrijg je de waarde van de website. Die wordt uitgedrukt in € per maand, want dat zou het per maand kosten als je al die bezoekers zou hebben moeten ‘aankopen’ via Google Ads.
De gegevens die we gebruiken, verkrijgen we als gevolg van de meer dan 800 miljoen zoekopdrachten die wij wereldwijd monitoren. Statistisch gezien geeft dit een accuraat beeld van hoe een website scoort in Google en als gevolg hiervan hoeveel deze waard is. Deze gegevens zijn louter informatief en mogen niet voor andere doeleinden dan hier gebruikt worden, bv. verkopen van websites, bepalen van de handelswaarde van een e-commercesite, …
Zoek hier op hoeveel jouw website waard is.
Om te weten hoeveel je website waard is in andere landen, bezoek onze website voor Vlaanderen, Duitsland, Wallonië, Frankrijk, Spanje of UK.