De Zoekwoordplanner is een hulpprogramma in Google Ads. Het dient om ideeën voor keywords op te doen om advertenties voor Google Ads te schrijven, maar het is tegelijk heel geschikt om sterke keywords te zoeken die je gebruikt om de pagina’s van je website te optimaliseren.
Om de Zoekwoordplanner te gebruiken, moet je een account hebben bij Google Ads. Als je die nog niet hebt, maak je die gewoon aan: je hoeft die niet te gebruiken om daadwerkelijk advertenties te plaatsen, hoewel dat in een later stadium misschien wel interessant kan zijn.
Klik hier om de startpagina van de zoekwoordplanner te openen en klik vervolgens op ‘Ga naar de Zoekwoordplanner’.
Voor het bepalen van sterke zoekwoorden voor je website gebruik je het eerste onderdeel ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken‘.
1. Bepaal voor welk geografisch gebied je cijferresultaten voor de keywords wilt opvragen. Hierbij ben je vrij in je keuze of je landen, steden en/of provincies wilt combineren. In onderstaand voorbeeld hebben we België gecombineerd met een buitenlandse stad (Amsterdam).
2. Bepaal in welke taal je keywords wilt zoeken. Stel dat je in het Nederlands zoekt naar extra keywords voor ‘SEO’. Hoewel dat de afkorting is van een Engelse term (Search Engine Optimization), krijg je in het Nederlands ook alternatieven aangeboden zoals ‘zoekmachine optimalisatie’.
3. Een mogelijk interessante extra optie zijn de uitsluitingswoorden. Hiermee verwijder je zoekwoorden uit de resultaten die niets met je bedrijfsactiviteit te maken hebben. Stel dat je een bankkantoor uitbaat en keywords wilt zoeken voor de website, dan heb je niets aan keywords die verband houden met zitbanken, tuinbanken en schoolbanken. Met wat zoeken en verfijnen kun je die uit de zoekresultaten houden.
Via de optie ‘Opnemen/uitsluiten‘ is de resultatenlijst eventueel nog relevanter te maken, maar ook dat is een kwestie van uitproberen en verfijnen.
Er zijn nog mogelijkheden om de resultaten te verfijnen, maar die zijn vooral interessant als je advertenties wilt schrijven voor Google Ads. Standaard levert de Zoekwoordplanner resultaten op van de afgelopen 12 maanden.
Stel dat je een winkel hebt die grote huishoudtoestellen verkoopt: koelkasten, wasmachines, vaatwassers, diepvriezers, enz. In deze sector heet dit ‘witgoed’, de vakterm die bestaat naast ‘bruingoed’ (tv, radio, video, hifi). De keywords ‘witgoed’ en huishoudtoestellen’ dekken volgens jou de lading. Als je die door de Zoekwoordplanner jaagt, krijg je de volgende resultaten:
In de eerste kolom staan de resultaten voor de door jou opgegeven zoekwoorden, in de tweede kolom de suggesties voor zoekwoorden geleverd door Google.
De belangrijkste informatie staat in de kolommen ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten‘ en ‘Concurrentie‘. De gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten (GMZ) vertellen je naar welke keywords het meest gezocht wordt. Die keywords, als ze relevant zijn voor je bedrijfsactiviteit, leveren potentieel het grootste aantal extra bezoekers op. De concurrentie heeft in feite betrekking op het aantal Google Ads dat er zijn voor dat keyword. Voor keywords met een hoge concurrentie kan je ervan uitgaan dat er niet alleen veel Ads voor bestaan, maar dat veel van de pagina’s van de websites/webshops met die keywords ook geoptimaliseerd zijn. Je webpagina’s optimaliseren voor keywords met een hoge concurrentie is sowieso nodig, anders wordt het moeilijk om er goede resultaten mee te halen bij zoekmachines zoals Google.
Met een GMZ van 8.100 en een hoge concurrentie lijkt ‘witgoed’ een geschikt keyword. Een beetje experimenteren leert je dat dit alleen geldt voor Nederland, niet voor België, waar het blijkbaar alleen gebruikt wordt door mensen uit de sector:
Targeting: Nederland
Targeting: België
In Nederland is ‘witgoed’ een sterk keyword, terwijl ‘huishoudtoestellen’ er nauwelijks gebruikt wordt bij zoekopdrachten. In België levert ‘witgoed’ relatief weinig zoekopdrachten op, terwijl er toch concurrentie voor is. ‘Huishoudtoestellen’ scoort meer zoekopdrachten en is door de lagere concurrentie het overwegen waard als keyword.
Via een klik op ‘Zoekwoordideeën downloaden‘ open je een pop-up waar je het bestand als ‘.cvs‘ of als ‘Google Spreadsheets‘ kunt downloaden.
Alleen de kolommen ‘Keyword‘, ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten‘ (Avg. monthly searches) en ‘Concurrentie‘ (Competition) heb je nodig voor het bepalen van sterke keywords.
Met dit bestand kan je aan de slag:
Tenslotte bepaal je welke pagina’s van je website in aanmerking komen voor optimalisatie en met welke keywords. Voor andere, sterke keywords waar geen pagina’s bij passen, kan je extra pagina’s aanmaken. Je kan er namelijk op rekenen dat je anders een heleboel mogelijk geïnteresseerde bezoekers mist.